Zdrowy styl życia

Wpływ na nasze zdrowe mają przede wszystkim:

  • dieta,
  • długość snu,
  • aktywność fizyczna,
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem,
  • relacje społeczne i towarzyskie,
  • stosowanie używek (palenie papierosów, narkotyki, alkohol),
  • korzystanie z opieki medycznej (badania profilaktyczne).

Zasady Zdrowego Żywienia związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży:

  1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Pij co najmniej 3−4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
  9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.


Źródło: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej